Det finns fysiska servicepunkter och digitala servicepunkter. Och så finns det mobila servicepunkter på hjul!
Använd befintliga resurser!
För att med begränsade medel kunna utveckla servicen på våra landsbygder, behöver vi många gånger tänka kreativt. En bra startpunkt är att utgå från redan befintliga inrättningar och utveckla dessa, så att de omfattar fler servicetjänster än tidigare. Lanthandlar, caféer och vandrarhem är exempel på inrättningar som i flera kommuner har utvecklats till servicepunkter för kommunmedborgarna. I Motala kom de på den smarta idén att inrätta en servicepunkt på biblioteksbussen.
Mobil servicepunkt
Den ambulerande biblioteksbussen har funnits ett bra tag och utgör en central samhällsinstitution på flera sätt. Bussen har stor betydelse för människorna i flera socio-ekonomiskt utsatta områden i kommunen, då den erbjuder en ingång till litteraturens värld och skapar en mötesplats för människor som annars inte skulle ha träffats. Eftersom bussen trafikerar kommunens alla hörn, genererar den även ett stort intresse för människorna i byarna på landsbygden och anses av många vara den enda servicen som finns kvar. De platser där bussen ska fungera som servicepunkt är knutpunkter där personer på landsbygden av olika anledningar samlas. I flera fall ligger de ihop med en affär eller annan kommersiell verksamhet och på redan befintliga sträckor som biblioteksbussen trafikerar. Kort och gott, kommunmedborgarna är måna om att den uppskattade biblioteksbussen ska få finnas kvar.
Projektet Service i samverkan har kunnat bidra till utvecklingen av bokbussen och verka för dess långsiktiga kvarvarande, genom inrättandet av en servicepunkt på bussen. Tillsammans med processledare från HSSL, har biblioteksbusspersonalen haft flera möten där det har diskuterats hur servicepunkten ska utformas, vilka mervärden den skapar och hur den ska installeras i bussen.
Digital samhällsservice
Genom servicepunkten ska besökare kunna använda dator med touchskärm, göra eftersökningar på internet, inhämta information, skanna dokument och göra kopior. På datorskärmens startsida finns snabblänkar till viktiga webbplatser, till exempel: Motala kommuns hemsida, Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen, Region Östergötland, Försäkringskassan och Motala & Vadstena tidning. Utöver detta, finns även tryckt material i form av blanketter och informationsbroschyrer från kommunen samt turistinformation. Med en rullande servicepunkt får kommunens politiker och tjänstemän dessutom en ny möjlig kommunikationsväg till de invånare som bor på landsbygden.
Hur kan vi använda vår kreativitet och fantasi för att förbättra servicen där vi bor? Vilka möjligheter kan ni se för nya, mobila servicelösningar i er bygd?
Läs mer
- Motalas lanthandel med digital servicepunkt.
- Ljungbys digitala kliv.
- Hur Storuman överbryggar avstånd med modern teknik och varuboxar.