I samverkan med lokala utvecklingsgrupper, kommunbyarådet och Älvdalens kommun har vi arbetat för att öka möjligheterna för de som bor och verkar i kommunen att påverka den lokala och kommunala serviceplaneringen. Dessa processer har bland annat mynnat ut i den kommunala serviceplanen. I den finns mål och prioriteringar som i samverkan mellan företag, föreningar och kommunen ska leda till att vi får den service vi har behov av, rätt service på rätt plats.
Den kommunala serviceplanen, att skapa hållbara serviceprocesser och en hållbar plattform, har varit ett gemensamt mål som vi strävat efter under projektets gång. Konkret har det inneburit drygt 15 workshops i kommunens åtta bygder. Dessa workshops har genomförts genom medskapande metoder där vi lyft frågor som; ”Vad är ditt behov av service?”, ”Hur kan den lokala servicen utvecklas i området?” och ”Hur kan du eller ni som organisation, genom samverkan, bidra till stärkt service?”. Våra workshops har gett många förslag, önskemål, nya idéer och lyft både svårigheter och möjligheter. Det samlade resultatet blev en mycket viktig beståndsdel i kommunens viktiga arbete med serviceplanen. Vi får inte glömma för vilka serviceplanen i förlängningen är allra viktigast för – lokalsamhället, lokala utvecklingsgrupper, föreningar, företagare. De som i samverkan ska vara med och bygga servicen i vår avlånga och glesa kommun. Trots att vi inte är så många på den stora ytan så har vi har förhållandevis god kommersiell servicegrad i vår kommun. Till stor del tack vare turistnäringen, som är mycket betydelsefull och driver på den kommersiella servicen. Och vi tror att den kan utvecklas än mer.
Stärkta utvecklingsgrupper
När det gäller samverkan har vi verkat för att stärka Älvdalens kommunbyaråd, som fungerar som ett paraplyorgan för byaråd och utvecklingsgrupper i kommunen. Under mötena i byarna har vi sett vikten av, och intresset för, ett starkt och aktivt kommunbyaråd. Kommunbyarådet står även för att hållbart bära dessa servicefrågor efter projektets formella avslut.
I kommunbyarådet sitter fem valda styrelsemedlemmar utsedda från byarna, plus en politiker från kommunstyrelsens arbetsutskott. Kommunbyarådet har också möjlighet att adjungera de tjänstepersoner som behövs.
Något som vi också sett i det här projektet är hur viktig delaktighet i dessa processer är för de som lever och verkar i bygden. Planarbeten kan ses som byråkratiska produkter, men de påverkar oss och vår framtid. Genom att göra sina röster hörda och vara med i dessa processer så kommer vi få valuta för pengarna och kunna styra den kvalitet vi vill ha lokalt. För om det är någonting vi ser så är det att behoven ser olika ut från bygd till bygd.
Processerna har också visat ett behov av och en vilja att testa nya typer av service i anslutning till ett antal bygdegårdar. Ett mål i serviceplanen är att det innan 2022 ska etableras minst tre servicepunkter i kommunen. För att omsätta dessa behov i handling har Älvdalens kommun i samverkan med kommunbyarådet och med stöttning från projektet ansökt om medel till ett pilotprojekt för att utveckla servicepunkter i bygdegårdarna. Det projektet beviljades under våren 2020 och kommer att påbörjas under hösten 2020. Tanken med projektet är att se om samverkan mellan ideell, kommersiell och offentlig sektor tillsammans med nyttan av lärdomarna från Service i samverkan, kan skapa ny service på platser där det annars inte hade varit möjligt. Fokus i projektet är bygder utanför kommunens tre största orter, där kommersiell service idag finns i begränsad eller ingen omfattning.